Wybór grupy klientów/klientek
Znajomość i zrozumienie grup osób, które będą korzystać z usług Waszej organizacji, to kluczowa wiedza. Pytanie, kto będzie Waszym klientem, jest najważniejsze dla całego biznesplanu. Kiedy ktoś odpowiada na to pytanie krótkim słowem „wszyscy”, właściwie z góry skazuje na niepowodzenie swoje przedsięwzięcie.
Dla osób pracujących/działających w organizacji pozarządowej temat odbiorców/odbiorczyń działań nie powinien być obcy. Zwykle kiedy tworzycie projekty w organizacji, musicie dokładnie opisać, kto będzie ich beneficjentem, oraz przedstawić diagnozę, z której wynika potrzeba wsparcia konkretnych grup. W kontekście biznesplanu jest bardzo podobnie.
Analiza klientów/klientek
Należy skupić się na dokładnym przeanalizowaniu grup potencjalnych klientów. Trzeba wiedzieć, którzy klienci będą dla Was kluczowi oraz czym dokładnie się charakteryzują jako grupa odbiorców/odbiorczyń. Podobnie jak w projektach, znajomość osób korzystających z płatnych usług pomoże Wam w podążaniu za nimi, w zrozumieniu ich potrzeb, w dopasowaniu Waszych usług i produktów do gustów klientów oraz, co bardzo ważne, w zorganizowaniu promocji i komunikacji zgodnych z wartościami klientów.
Kiedy dobrze poznacie grupy swoich klientów, będziecie wiedzieć, jak się z nimi komunikować, jak promować swoje usługi/produkty, jak nawiązać z nimi stały kontakt oparty na zaufaniu. To przełoży się na sprzedaż Waszego produktu/Waszych usług i – co za tym idzie – na Wasze przychody.
Warto zatem zgłębić teorię dotyczącą wiedzy o kliencie i dowiedzieć się, jak wyodrębniać grupy (segmenty) swoich klientów i jak się przygotować do promocji, czyli do komunikacji z nimi.
Zamieszczone poniżej teksty oraz odniesienia do literatury mogą pomóc Wam w określeniu i znalezieniu Waszych przyszłych klientów. Nawet jeśli niektóre artykuły wydają się dość długie, to warto wydobyć z nich fragmenty opisujące kwestię badania rynku pod kątem klientów.
Materiały dodatkowe
- https://www.kursodrom.pl/pl/kursy/74/
- https://inmarketing.pl/komunikacja-marketingowa/jak-analizowac-grupe-docelowa-czyli-kim-sa-twoi-odbiorcy/
- https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-grupa-docelowa-najpierw-celuj-potem-strzelaj
- https://klientnaszfan.pl/idealny-klient-15-pytan-dzieki-ktorym-go-poznasz/
- https://poradnik.ngo.pl/do-kogo-czyli-odbiorcy-promocji
- https://www.kursodrom.pl/pl/kursy/3/
- https://www.youtube.com/watch?v=bxgDkEQZD-M
- https://www.liczysiecontent.pl/grupa-docelowa-dlaczego-musisz-ja-znac/