Logo BORIS

Klient/klientka

Osoba wybierająca kwiaty w kwiaciarni

Wybór grupy klientów/klientek

Znajomość i zrozumienie grup osób, które będą korzystać z usług Waszej organizacji, to kluczowa wiedza. Pytanie, kto będzie Waszym klientem, jest najważniejsze dla całego biznesplanu. Kiedy ktoś odpowiada na to pytanie krótkim słowem „wszyscy”, właściwie z góry skazuje na niepowodzenie swoje przedsięwzięcie. 

Dla osób pracujących/działających w organizacji pozarządowej temat odbiorców/odbiorczyń działań nie powinien być obcy. Zwykle kiedy tworzycie projekty w organizacji, musicie dokładnie opisać, kto będzie ich beneficjentem, oraz przedstawić diagnozę, z której wynika potrzeba wsparcia konkretnych grup. W kontekście biznesplanu jest bardzo podobnie.

Analiza klientów/klientek

Należy skupić się na dokładnym przeanalizowaniu grup potencjalnych klientów. Trzeba wiedzieć, którzy klienci będą dla Was kluczowi oraz czym dokładnie się charakteryzują jako grupa odbiorców/odbiorczyń. Podobnie jak w projektach, znajomość osób korzystających z płatnych usług pomoże Wam w podążaniu za nimi, w zrozumieniu ich potrzeb, w dopasowaniu Waszych usług i produktów do gustów klientów oraz, co bardzo ważne, w zorganizowaniu promocji i komunikacji zgodnych z wartościami klientów.

Kiedy dobrze poznacie grupy swoich klientów, będziecie wiedzieć, jak się z nimi komunikować, jak promować swoje usługi/produkty, jak nawiązać z nimi stały kontakt oparty na zaufaniu. To przełoży się na sprzedaż Waszego produktu/Waszych usług i – co za tym idzie – na Wasze przychody. 

Warto zatem zgłębić teorię dotyczącą wiedzy o kliencie i dowiedzieć się, jak wyodrębniać grupy (segmenty) swoich klientów i jak się przygotować do promocji, czyli do komunikacji z nimi.

Zamieszczone poniżej teksty oraz odniesienia do literatury mogą pomóc Wam w określeniu i znalezieniu Waszych przyszłych klientów. Nawet jeśli niektóre artykuły wydają się dość długie, to warto wydobyć z nich fragmenty opisujące kwestię badania rynku pod kątem klientów. 

Materiały dodatkowe

Spis treści