Konkurencja – otoczenie bliższe
Zwykle zalicza się ją do otoczenia bliższego. Zakłada się bowiem, że nie tylko konkurencja ma wpływ na Wasze przedsięwzięcia, ale Wy również macie na nią wpływ. Często wzajemne oddziaływanie jest bardzo bezpośrednie i łączy się z konkretnymi posunięciami związanymi z działalnością. Analiza rynku zakłada przyglądanie się konkurencji zarówno tej bezpośredniej, jak i dalszej.
Przygotowując się do stworzenia biznesplanu, możecie dowiedzieć się bardzo dużo o trendach, rynku, klientach i aktualnych cenach poprzez przyglądanie się potencjalnej konkurencji. Dzięki takim analizom możecie udoskonalać swój produkt bądź usługę i próbować zrobić coś inaczej lub lepiej niż konkurencja, którą obserwujecie.
Strategie w podejściu do konkurencji
Możliwa jest też strategia nawiązania współpracy lub utworzenia konsorcjum z podmiotami stanowiącymi Waszą konkurencję. Zbudowany w ten sposób kapitał społeczny może okazać się korzystny finansowo zarówno dla Was, jak i dla konkurencji. W XXI wieku, w obliczu trudnych wyzwań, które dotykają ludzkość, coraz częściej mówi się o rezygnowaniu z paradygmatu konkurowania na rzecz paradygmatu współpracy, współdzielenia i dialogu. Być może planując działalność, warto rozpatrzeć właśnie ten drugi paradygmat, zwłaszcza w kontekście organizacji pozarządowej.
Zanim wybierzecie swoje podejście do konkurencji, spróbujcie dowiedzieć się więcej o sposobach przyglądania się jej. Służą do tego materiały zamieszczone poniżej.
Materiały dodatkowe
- https://mfiles.pl/pl/index.php/Konkurencja
- http://www.wzieu.pl/files/mat_dyd/an_ry/wyklad2.pdf
- https://businessinsider.com.pl/firmy/konkurencja-doskonala-co-to-jest/dtbqle8
- https://oexcursor.pl/baza-wiedzy/analiza-konkurencji-metody/
- https://brand24.pl/blog/narzedzia-do-analizy-konkurencji/
- https://fb.watch/gED2TcUZ6W/
- Film na temat analizy konkurencji