Logo BORIS

Księgowość

Ręce osoby obsługującej kalkulator i zaznaczającej coś długopisem w arkuszu z tabelką liczb

Rodzaje księgowości w organizacji

Wszystkie stowarzyszenia i fundacje oraz spółki muszą prowadzić księgowość. Celem prowadzenia ksiąg rachunkowych jest rejestracja wydarzeń finansowych zgodnie z obowiązującymi przepisami. Na podstawie tych zapisów powstaje obraz finansów – podstawa rzetelnej sprawozdawczości i wiedzy dla osób zarządzających. 

Księgowość w organizacji pozarządowej, to:

lub

Księgowość spółek kapitałowych (w tym sp. z o.o. non profit) to księgowość pełna.

Warto wiedzieć, że prowadzenie działalności odpłatnej pożytku publicznego w ramach funkcjonującego stowarzyszenia lub fundacji nie eliminuje możliwości prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów. Za to podjęcie działalności gospodarczej w ramach funkcjonującej fundacji lub stowarzyszenia oraz założenie spółki kapitałowej oznacza obowiązek prowadzenia pełnej rachunkowości. 

Prowadzenie uproszczonej ewidencji

Uproszczona ewidencja przychodów i kosztów obok zalet (jest tańsza i można prowadzić ją samodzielnie) ma też swoje ograniczenia. Pierwszym z nich jest prostota ewidencji, która nie ułatwia przygotowania obowiązkowej deklaracji CIT-8. W praktyce trzeba zbierać dodatkowe dane. Drugim ograniczeniem uproszczonej ewidencji jest brak informacji o posiadanych przez organizację aktywach (gotówce, stanie kont bankowych, zobowiązaniach czy należnościach). Kolejnym ograniczeniem jest trudność w wyodrębnianiu kosztów i przychodów ze względu na źródło ich powstawania (koszty działalności nieodpłatnej i koszty działalności odpłatnej), który to podział jest obowiązkowy. W takiej sytuacji organizacja stosująca tę formę księgowości musi we własnym zakresie opracować sposób wyodrębnienia księgowego kosztów finansowanych z poszczególnych rodzajów działalności.

Więcej informacji: 

https://publicystyka.ngo.pl/uproszczona-ewidencja-przeczytaj-zanim-wybierzesz

Nadzór nad księgowością

Podejmując działalność ekonomiczną, trzeba liczyć się z rozwojem organizacji, a co za tym idzie z rozbudową księgowości. Wiąże się to ze zwiększeniem odpowiedzialności zarządu organizacji.

Ustawa o rachunkowości jasno określa, że to „kierownik jednostki”, a więc najczęściej cały zarząd, jest odpowiedzialny za „wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości, w tym z tytułu nadzoru” (art. 4 ustawy o rachunkowości). Jest to odpowiedzialność ponoszona przez zarząd jako organ zarządzający. Zadanie prowadzenia ksiąg rachunkowych zarząd na ogół powierza firmie (biuro rachunkowe) lub zatrudnia księgowego/ą. 

Więcej informacji na temat współpracy z księgowością: 

https://poradnik.ngo.pl/jak-wspolpracowac-z-ksiegowymksiegowa

Polityka rachunkowości

Podczas planowania (wspólnie z księgowością) zasad rachunkowości w organizacji prowadzącej działalność ekonomiczną lub w nowo powstałej spółce kapitałowej trzeba rozważyć, jakie informacje będą potrzebne do podejmowania decyzji zarządczych. Chodzi zarówno o decyzje strategiczne, jak i operacyjne w zakresie bieżącego zarządzania na przykład poszczególnymi rodzajami prowadzonej działalności. Najczęściej wykorzystywane dane dotyczą kosztów i przychodów. 

Wykorzystywać można dane o kosztach w układzie rodzajowym, na przykład ile w danym roku kosztowała energia elektryczna, lub w układzie ze względu na źródło powstawania, na przykład ile i jakie były koszty w związku z prowadzeniem sprzedaży książek.

Materiały dodatkowe

Spis treści