Logo BORIS

Cena

Wykres liniowy przedstawiający nieokreślone dane

Czynniki wpływające na cenę

Ceny sprzedaży produktów/usług zależą od wielu czynników, takich jak uwarunkowania rynkowe czy koszty wytworzenia. Z jednej strony ceny są określone przez rynek i elastyczność cenową popytu, z drugiej strony powinny pokrywać ponoszone przez Wasze przedsiębiorstwo koszty oraz zapewniać zysk (poza odpłatną działalnością statutową – ale w tym przypadku w szczególności pamiętajcie o tym, że koszty wytworzenia danego produktu/usługi to także koszty pośrednie, np. koszt księgowania procedury sprzedaży, część kosztów biurowych itp.). 

Kryteria ustalania ceny

Popularne strategie ustalania ceny to strategia niskich, średnich lub wysokich cen. Ustalając cenę, trzeba wziąć pod uwagę wszystkie koszty (bezpośrednie i pośrednie, zmienne i stałe) wytworzenia produktu/usługi. Można kreować cenę sprzedaży przez podwyższenie kwoty wytworzenia lub zakupu produktu/usługi o marżę własną. Wielką zaletą takiej metody jest prostota ustalania cen. Ale warto wiedzieć, że tworzenie ceny tylko na podstawie kosztów nie przyczynia się do budowania przewagi konkurencyjnej. 

Najbardziej polecana i efektywna metoda ustalania ceny to ta oparta na percepcji wartości klienta/klientki. W tej metodzie cena kształtowana jest na podstawie danych dostarczonych przez nabywców. Pozyskiwanie informacji zwrotnych w czasach Internetu jest stosunkowo proste i tanie. Można rozważyć stworzenie produktów/usług w kilku przedziałach cenowych, co pozwala na dotarcie do osób z różną zasobnością portfela lub stworzenie pakietów produktowych/usługowych w różnych wariantach cenowych np. z dodatkowymi produktami/usługami. Cena produktu/usługi powinna być zróżnicowana w odniesieniu do różnych wariantów tego produktu/usługi, segmentów rynku, kanałów dystrybucji i uwarunkowań zakupu. 

Strategia niskich cen

Jedną z najczęściej stosowanych strategii cenowych jest strategia niskich cen. Strategia ta wykorzystywana jest m.in. przez firmy, które rozpoczynają działalność i chcą przejąć część rynku w krótkim czasie. Ta strategia może przynieść firmie krótkotrwałe korzyści ekonomiczne. Jednak na dłuższą metę się nie sprawdza. Wiele osób postrzega produkty/usługi o niskich cenach jako gorsze jakościowo, a utrzymywanie odpowiedniej jakości przy cenach niepokrywających całości kosztów wytworzenia i inflacji prowadzi do bankructwa. 

Strategia średnich cen

Do innych często stosowanych strategii cenowych należy strategia średnich cen. Polega ona na oferowaniu produktu/usługi po średnich cenach rynkowych i zbudowaniu swojej przewagi konkurencyjnej na korzyściach innych niż cena, np. długa trwałość produktu, niezawodność usługi czy wysoka wartość artystyczna.

Strategia wysokich cen

Trzecią strategią cenową jest strategia wysokich cen. Sprowadza się ona do stosowania w pewnych sytuacjach możliwie najwyższych cen, np. podnoszenie ceny na znicze czy chryzantemy w okresie października i listopada. Trzeba jednak pamiętać o tym, że nadmierne windowanie ceny często kończy się utratą klientów/klientek.

Materiały dodatkowe

Spis treści