Logo BORIS

Planowany produkt/usługa

Trzy rozmawiające ze sobą osoby, siedzące przy stole na którym leżą dokumenty i foldery

Produkt a potrzeby klientów

Wszystko to, co jest oferowane na rynku w celu dokonania zakupu, konsumpcji lub użytkowania, jest produktem. Podstawowym zadaniem produktów i usług jest zaspokajanie określonych potrzeb konsumentów oraz przynoszenie im określonych korzyści. Dlatego Wasza oferta powinna stanowić odpowiedź na potrzeby i oczekiwania zgłaszane przez klientów/klientki, a także wskazywać na korzyści płynące z użytkowania tych produktów/usług. To oznacza, że powinniście opracować swoją strategię produktową. Dobrze by było, gdyby określała ona to, w jaki sposób chcecie mówić o wartości dla klienta/klientki i wpływać na jego/jej satysfakcję, a także to, co będzie źródłem Waszej przewagi konkurencyjnej na rynku.

Strategie konkurencyjności

Funkcjonuje kilka podejść do strategii konkurencyjności, które podmioty ekonomii społecznej powinny uwzględniać. Dawniej obowiązywały dwie równoprawne strategie konkurencyjności, czyli: lepsza jakość produktu/usługi za wyższą cenę oraz jak najniższe koszty i jak najtańsze produkty/usługi – najważniejsze w obu przypadkach było zadowolenie klientów/klientek. Obecnie pojawia się nowe podejście do strategii konkurencyjności oparte na koncepcji wartości ekonomiczno-społecznej – CSV (ang. Creating Shared Value). Skupia się ono na związkach postępu społecznego z rozwojem gospodarczym. Wartość ekonomiczno-społeczna polega na wytwarzaniu wartości ekonomicznej w sposób, który jednocześnie tworzy wartość społeczną, gdyż wychodzi naprzeciw potrzebom i problemom społecznym. Wartość jest tu rozumiana jako relacja korzyści do kosztów, a nie suma samych korzyści biznesowych. To nowe podejście do strategii konkurencyjności dobrze jest rozważyć przy podejmowaniu prac nad kreowaniem własnej strategii produktowej, czyli poszukiwaniem pomysłu na nowy produkt/nową usługę oraz różnych wariantów w strukturze produktu/usługi. Podejście to bardzo dobrze wpisuje się w ideę ekonomii społecznej.

Prototypowanie

Zanim podejmiecie ostateczne kroki, aby oferować produkt/usługę, warto opracować jego/jej prosty prototyp (wstępną wersję) oraz przejść proces testowania. Aby testowanie było dla Was użyteczne, trzeba dobrać odpowiednie metody weryfikacyjne, grupę testową, a następnie umiejętnie wykorzystać pozyskane informacje zwrotne.Testowanie pozwala zweryfikować, jak Wasze rozwiązanie sprawdza się w praktyce i kiedy jest używane przez docelowych odbiorców/odbiorczynie. Prototypy robi się i testuje, aby dowiedzieć się, co jest mocną, a co słabą stroną produktu/usługi oraz aby zebrać sugestie jak go/ją usprawnić. Zbieranie informacji zwrotnych od testujących powinno się koncentrować na szukaniu odpowiedzi na kilka kluczowych pytań m.in.:

  1. Jak łatwo jest odbiorcom/odbiorczyniom wykonać proste zadania przy pierwszym kontakcie z prototypem?
  2. Jak często odbiorcy/odbiorczynie popełniają błędy w korzystaniu z prototypu?
  3. Na ile korzystanie z prototypu jest przyjemne dla odbiorców/odbiorczyń?

Testując prototypy własnych produktów/usług, możecie lepiej przyjrzeć się zastosowanym rozwiązaniom, poprawić niedociągnięcia i precyzyjnie osadzić je w modelach biznesowych. Czasem nawet bardzo ciekawe pomysły nie mają szans na sukces biznesowy, gdyż są zbyt skomplikowane, niewystarczająca grupa osób byłaby skłonna za nie zapłacić bądź nie pozwalają na skalowanie ich (zwiększanie zasięgu, ilości itp.) w dłuższej perspektywie czasowej. Dlatego warto tworzyć prototypy i je testować.

Materiały dodatkowe

Linki do materiałów, w których możecie dowiedzieć się więcej na ten temat:

Spis treści