Logo BORIS

Sprzedaż

Dwie osoby piszące na tablicy suchościeralnej. Jedna z nich mówi do drugiej

Baza klientów/klientek

Sprzedaż może być prowadzona w zróżnicowany sposób np. osobiście (akwizycja), przez pośredników, poprzez sklep internetowy, sklep stacjonarny, sprzedaż detaliczną, sprzedaż hurtową. 

W sprzedaży chodzi o to, by z danym produktem lub usługą trafić do potencjalnego odbiorcy/odbiorczyni w sposób spersonalizowany, wygodny i skuteczny. Podstawą działań sprzedażowych jest posiadanie bazy klientów/klientek. Zanim więc zaczniecie stosować różne techniki sprzedaży, zadbajcie o to, by taką bazę posiadać. Przecież, aby wysłać ofertę promocyjną, kartkę z życzeniami świątecznymi, zaprosić na wydarzenie lub ogłosić konkurs, musicie mieć do kogo się zwrócić. 

Zbieranie danych a wymogi formalne

Ważna kwestia to RODO, czyli ochrona danych osobowych. Oznacza, że nie możecie bez zgody zainteresowanych gromadzić takich danych jak imię, nazwisko, adres mailowy czy numer telefonu. Dlatego warto przygotować odpowiednie klauzule, które po uzyskaniu zgody osób na to pozwolą. Sprawdźcie, czy macie takie zapisy na swojej stronie internetowej, jeśli np. proponujecie subskrypcję newslettera. Jeśli macie już zalążki bazy utworzonej na potrzeby Waszej nieodpłatnej działalności, możecie po prostu wysłać e-mail z zapytaniem, czy osoby zgadzają się na przyjęcie od Was treści marketingowych. 

Tworzenie bazy danych klientów/klientek wymaga najpierw kontaktu z prawnikiem, aby uregulować kwestię od strony formalnej. Prawnik czy inny specjalista, np. księgowy, może też być pomocny przy opracowaniu regulaminu sprzedaży, zasad zamówień, sposobów zapłaty, zasad dostarczenia produktu/usługi, dokumentów wysyłkowych, dokumentów płatności, zasad dostępności. Pamiętajcie, że musicie przestrzegać praw konsumenckich. Te prawa obejmują między innymi rękojmię/zgodność towaru z umową czy prawo do odstąpienia od umowy w sklepie internetowym. 

Dostępność dla osób ze szczególnymi potrzebami

Pamiętajcie o tym, aby Wasz system sprzedaży, a także omawiany wcześniej system promocji był dostępny dla osób ze szczególnymi potrzebami. Zadbajcie o to, aby Wasza strona internetowa, sklep czy newsletter były dostępne dla osób np. z niepełnosprawnością wzroku czy też słuchu. 

Podtrzymanie kontaktu z klientem

Jeśli prowadzicie sprzedaż wysyłkową, postarajcie się do przesyłki dołączyć np. karteczkę z podziękowaniem za zakup. Możecie także dodać voucher rabatowy na kolejne zakupy lub zachętę do zapisania się do newslettera. 

Jeśli Wasze działania sprzedażowe skupiają się na obecności na targach, wystawach czy innych eventach, przygotujcie sobie wcześniej ankiety pozwalające na gromadzenie danych. Podczas takich wydarzeń, gdy np. rozdajecie bezpłatne próbki czy gadżety reklamowe, zachęćcie osoby do przesłania Wam później opinii o produkcie/usłudze. 

Materiały dodatkowe

Spis treści